Pilates

 

In de afgelopen jaren is er een hernieuwde interesse ontstaan voor oefentechnieken die zich richten op het “body and mind” principe. Ook Pilates richt zich op de conventionele filosofieën dat lichaam en geest in balans moeten zijn voor een sterke en gezonde fysiek. De harmonieuze samenwerking tussen deze twee bepalen immers in grote mate de gesteldheid van ons lichaam. Met Pilates oefeningen werkt u aan spierkracht en -beheersing, soepelheid, coördinatie en balans.

Joseph Pilates noemde zijn systeem van oefeningen ‘The Art of Contrology’. Omdat de beoefenaar steeds meer beheersing krijgt over het lichaam en steeds beter weet hoe en vanuit waar er kracht gezet kan worden in het lichaam.

Bij Pilates is het stabiliseren en verbinden van het bekken en rompgebied belangrijk. Met name de transversale buikspieren dienen aangesproken te worden. In het dagelijks leven is het makkelijk deze spier niet mee te nemen, mede doordat we graag de buik ontspannen. Hierdoor draaien de rugspieren overuren.

Door de kleinschaligheid van de lessen kan er rekening gehouden worden met fysieke beperkingen zoals o.a. nek/schouderklachten, lage rugklachten en knieklachten.
De volgorde van de oefeningen is zo afgestemd dat er voldoende afwisseling is in houding. De leerling zit, ligt of staat dus nooit (te) lang in eenzelfde positie.

Daarnaast zijn de lessen overzichtelijke en gestructureerd, met een verantwoorde opbouw van de oefeningen die zijn aangepast aan het niveau van de leerling. De langzame, gecontroleerde bewegingen zorgen dat de kans op blessures vrijwel nihil is en de leerling al vrij snel resultaat zal voelen van de lessen.

De oefeningen zorgen ervoor dat uw houding verbetert en u gaat beschikken over meer souplesse en balans.
Het helpt mensen zich bewuster te maken van hun lichaam en leert ze ervaren hoe ze hun houding, ademhaling en bewegingen kunnen verbeteren.

 

MOBILITEIT- STABILITEIT - FLEXIBILITEIT - KRACHTOPBOUW - BEWUSTZIJN